Faktor yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2014-2019

Authors

  • Mei Rustiyani Diponegoro University

DOI:

https://doi.org/10.51510/bilal.v2i2.442

Keywords:

Sharia banks, Islamic Social Reporting, Indonesia

Abstract

ABSTRACK

Sharia banks are expected to not only conduct business activities in accordance with sharia principles, but also be able to systematically disclose social responsibility in their annual reports. The purpose of this study is to analyze the influence of company size, profitability, sharia compliance, leverage and investment account holder. The population in this study were all sharia commercial banks that have been registered at OJK in Indonesia. The sample tested by 12 sharia commercial banks were selected using a purposive sampling method. The data collected in the form of annual report of sharia commercial banks from 2014 to 2019. The analytical method used in this research was descriptive statistical analysis and multiple linear regression analysis using Eviews 10 software. The result of study showed that size of company, profitability and investment account holder have a significant effect on the level of disclosure of Islamic Social Reporting. Meanwhile, sharia compliance and leverage do not have a significant effect of the level of disclosure of Islamic Social Reporting for sharia banks in Indonesia.

Keywords: sharia banks, Islamic Social Reporting, Indonesia

References

REFERENSI
Abadi, M. T., Mubarok, M. S., & Sholihah, R. A. (2020). Implementasi Islamic Social Reporting Index sebagai Indikator Akuntabilitas Sosial Bank Syariah. Jurnal Al-Insyiroh:Jurnal Studi Keislaman, 6(1), 10-14.
Almiyanti, V. (2014). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Likuiditas dan Basis Kepemilikan terhadap Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (CSR) pada Perusahaan Telekomunikasi yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) periode tahun 2009-2012. Jurnal Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjungpinang, 3-6.
Ascarya, & Yumanita, D. (2005). Bank Syariah:Gambaran Umum. Pusat Pendidikan dan Studi Kebanksentralan (PPSK) Bank Indonesia, 2.
Darwis, H. (2009). Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Financial Leverage Terhadap Pengungkapan Tanggungjawab Sosial Perusahaan High Profile di BEI. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 13(1), 52-61.
Eksandy, A., & Hakim, M. Z. (2018). "Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting pada Perbankan Syari'ah Indonesia Periode 2011-2015". Jurnal Akuntansi Maranatha Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Kristen Maranatha, 10(2), 188-191.
Farook, S., Hassan, M. K., & Lanis, R. (2011). Determinants of Corporate Social Responsibility Disclosure:The Case of Islamic Banks. Journal of Islamic Accounting and Business Research, 2(2), 114-141.
Fitria, S., & Hartanti, D. (2010). Islam dan Tanggung Jawab Sosial: Studi Perbandingan Pengungkapan Berdasarkan Global Reporting Initiative Indeks dan Islamic Social Reporting Indeks. Simposium Nasional Akuntansi XIII Purwokerto.
Hadinata, S. (2019). Islamic Social Reporting Index dan Kinerja Keuangan pada Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 2(1), 72-95.
Haniffa, R. (2002). "Social Reporting Disclosure: An Islamic Perspective". Indonesian Management Research, 128-146.
Muslimah, M. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) Pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode 2012-2016. Skripsi. Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Nissa, K. (2017). "Pengaruh Kepatuhan Syariah, Investment Account Holder,Ukuran Perusahaan, dan Umur Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (Studi Kasus pada Lembaga Perbankan Syariah di Indonesia)". Semarang: UNNES.
Prasetyoningrum, A. K. (2018). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Efisiensi Biaya, dan Umur Perusahaan Terhadap Islamic Social Reporting (ISR) Pada Perbankan Syariah di Indonesia. Journal of Islamic Banking and Finance, 2(2), 1-16.
Pratama, A. N., Muchlis, S., & Wahyuni, I. (2018). Determinan Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) Pada Perbankan Syariah dengan Komisaris Independen sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Perbankan Syariah , 2(1), 104-115.
Rama, A., & Meliawati. (2014). "Analisis Determinan Pengungkapan Islamic Social Reporting:Studi Kasus Bank Umum Syariah di Indonesia". 2(1), 84-103.
Rizkiningsih, P. (2012). "Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) : Studi Empiris Pada Bank Syariah di Indonesia, Malaysia, dan Negara-Negara Gulf Cooperation Council" Skripsi. Depok: FE UI.
Rostiani, S. S., & Sukanta, T. A. (2018). "Pengaruh Dewan Pengawas Syariah, Profitabilitas,dan Leverage terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) (Studi Kasus pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode 2012-2016)". Jurnal Akuntansi Bisnis dan Ekonomi, 4(2).

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Mei Rustiyani. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting pada Bank Umum Syariah di Indonesia Tahun 2014-2019. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 2(2), 92–99. https://doi.org/10.51510/bilal.v2i2.442