Sertifikasi Makanan Halal Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Desa Paciran

Authors

  • Aini Tsalsa Maulidhina UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN AMPEL SURABAYA
  • Maziyah Mazza Basya Basya Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.51510/bilal.v5i2.1761

Abstract

This research aims to analyze the impact of halal certification on the competitiveness of SMEs in Paciran Village. The research method used is a qualitative approach with a case study on three SMEs: Dimsum Sultan, BakerynChi, and Jajanal, involving 10 consumers. Data were collected through in-depth interviews and direct observation. The results show that halal certification increases consumer trust, expands market access, and boosts sales, particularly for certified SMEs. However, small SMEs face challenges regarding the costs and application process of halal certification. Consumers in Paciran Village tend to prefer halal-certified products, although quality and price remain key factors in purchasing decisions. This study concludes that halal certification plays a crucial role in enhancing the competitiveness of SMEs in broader markets.

References

Annisa, I. S., & Mailani, E. (N.D.). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Dengan Menggunakan Metode Miles Dan Huberman Di Kelas Iv Sd Negeri 060800 Medan Area.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Lamongan. (2022). Kecamatan Paciran Dalam Angka Paciran Subdistrict In Figures 2022. Bps Kabupaten Lamongan.

Devi Afriani Maiyuniarti, R. O. (2022). Marketing Strategy In Increasing Competitiveness In Small And Medium Enterprises (Smes) Processed With Chips In Kebonwaris Village, Pandaan District, Pasuruan Regency. Msej, Vol 3(2) 2022 : 506-516.

Dhimas, P., & Makhtum, A. (2022). Implementasi Jaminan Produk Halal Melalui Sertifikasi Halal Pada Usaha Kecil Mikro Di Kabupaten Sumenep.

Elwardah, K., Yusniar, Y., Palembang, S. P., Harto, B., & Solapari, N. (2024). Pengaruh Sertifikasi Halal, Pemasaran Produk Halal, Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Pertumbuhan Industri Halal Di Indonesia. Jurnal Multidisiplin West Science, 3(05), 658–669. Https://Doi.Org/10.58812/Jmws.V3i05.1195

Hasanah, U., Sunarko, B., Sulistyawan, V. N., Arsyad, A., Farkhan, M., & Aini, C. N. (2023). Pendampingan Sertifikasi Halal Sebagai Strategi Peningkatan Daya Saing Produk Pangan Umkm Desa Wisata Melung. Jmm (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(5), 4971. Https://Doi.Org/10.31764/Jmm.V7i5.17480

Kholifatul Amanah. (2022). Analisis Etika Bisnis Islam Pada Minimarket Alfattah Mart Ditinjau Dari Pemikiran Imam Al-Ghazali. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Mutmainah, N. (2020). Peran Perempuan Dalam Pengembangan Ekonomi Melalui Kegiatan Umkm Di Kabupaten Bantul. Wedana: Jurnal Kajian Pemerintahan, Politik Dan Birokrasi, 6(1), 1–7. Https://Doi.Org/10.25299/Wedana.2020.Vol6(1).4190

Putro, H. S., Fatmawati, S., Purnomo, A. S., Rizqi, H. D., Martak, F., Nawfa, R., Pamela, E., Putra, C. A., Tsani, I. M., Salsabila, A., Wasatya, S., Adinata, M. F., & Sari, F. L. (2022). Peningkatan Nilai Produk Dan Pendampingan Dalam Proses Sertifikasi Halal Untuk Umkm Di Kecamatan Gedangan, Sidoarjo. Sewagati, 6(3). Https://Doi.Org/10.12962/J26139960.V6i3.131

Samudra, E. L. Y., & Aji, T. S. (2023). Uji Beda Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di Provinsi Jawa Timur.

Sri Ernawati & Iwan Koerniawan. (2023). Pengaruh Label Halal Dan Kesadaran Halal Terhadap Minat Pembelian Konsumen Pada Produk Umkm Di Kota Bima. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 207–215. Https://Doi.Org/10.51903/E-Bisnis.V16i1.1185

Sri Wahyuni, Astuti, D., & Bakhri, B. S. (2021). Pengaruh Label Halal Terhadap Peningkatan Omset Penjualan Produk Makanan Ringan Umkm Di Kota Dumai. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 1(2), 43–47. Https://Doi.Org/10.51510/Bilal.V1i2.205

Widiati, S., & Azkia, L. I. (2023). Strategi Pengembangan Usaha Dan Peran Sertifikasi Halal Produk Pangan Lokal Umkm Dalam Menunjang Ketahanan Pangan Tingkat Rumah Tangga. Sebatik, 27(1), 398–406. Https://Doi.Org/10.46984/Sebatik.V27i1.2275

Downloads

Published

2024-12-04

How to Cite

Aini Tsalsa Maulidhina, & Basya, M. M. B. (2024). Sertifikasi Makanan Halal Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Desa Paciran. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 5(2), 87–97. https://doi.org/10.51510/bilal.v5i2.1761